Van Chevrolet tot Opel Astra. De geschiedenis van General Motors te Antwerpen

Een bedrijfsgeschiedenis schrijven is niet makkelijk. In dit boek merken we waarom. Meestal ontbreekt het aan archiefmateriaal. Zelfs voor zo’n grote firma als GM, alhoewel de achterflap dit archief als bron vermeldt. Het zal dan vooral om foto’s gaan. Anders hebben de auteurs hun bron maar karig gebruikt.

Anderzijds kan iemand die de historiek van een bedrijf wil samenstellen dikwijls niet terugvallen op eerdere publicaties. Of zijn ze onbekend. De samenstellers zetten soms hun eerste stapjes in het veld van de heemkundige vorsers en kennen nog niet de mogelijkheden van bepaalde archieven en het landschap van verschenen werken van streek of sector. Het ontbreken van een bibliografie zegt voldoende.

Veelal blijven de beginjaren vaak onderbelicht. De jaren ’20 omvat zes pagina’s, waarvan één twee-paginagrote foto met tijdlijn. De jaren dertig slechts vier pagina’s, waarvan de tijdlijn 2 pagina’s inneemt. Tien pagina’s voor de periode 1940-1960 met weerom twee pagina’s voor de tijdlijn. De tekst is héél summier.  Dat in tegenstelling tot de 16 bladzijden voor de jaren ‘90 en de 18 voor de periode 2000-2010. De vier pagina’s voor de jaren 2010, terwijl het boek afgerond werd in of rond april 2010, zijn wel heel enthousiast.

Indien een museum of een verzamelgroep reeds actief is, komen toch betere onderbouwde werken naar voor, zoals dat over de Antwerpse vliegtuigindustrie

Maar al bij al, ondanks deze kritische noten, blijft het de verdienste om toch de hand aan de ploeg te slaan. In een quasi onontgonnen terreinen gingen de auteurs aan de slag om een terugblik te brengen op GM. Een prestatie die bij de (ex-)werknemers en Opel-verzamelaars zeker goed zal onthaald zijn.

L. Van de Perre, A. Conrady, Van Chevrolet tot Opel Astra. De geschiedenis van General Motors te Antwerpen, Brugge, [2010], 95 p.

Delen:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *