Aalst en haar souvereine Gûlde

De auteur is architect. En als een architect geeft hij dit boek vorm: elk lettertje gaf hij zelf vorm, in die typische stijl van een architectenplan. Hij maakt van elke pagina een plaatje door ze te verluchten met tekening of aquarel die past bij de bijgaande tekst. Hij vindt zijn inspiratie tot tekenen overal: in archiefstukken, maar ook in de wereldkunst van elke tijdsperiode. Rode draad is de geschiedenis van Aalst en in het bijzondere de soevereine Gûlde van Sint-Catharina.

We krijgen verder nog uitleg bij de kunstschatten van de Sint-Catharinakapel in de Sint-Martinuskerk. Ook de ambten bij de Catharinisten, samen met de beschrijving van de archiefboeken en de evolutie van de Gûlde.

Maar bovenal, een kijkboek, waar elke pagina als een affiche oogt, in de tijd dat deze nog echte kunstwerken waren. Het is een andere opvatting dan het bekende concept van ‘doorlopende tekst’. Maar getuigt vooral ook van de liefde van de auteur voor zijn stad. Wat een titanenwerk.

Ongetwijfeld zal dit boek bij iedereen die het openslaat verbazing oproepen. Na de eerste gewenning aan de aanpak (het werken met zoveel lettertypes door elkaar) valt de frank en groeit de appreciatie elke bladzijde. Op p. 120 van het boek zien we bijvoorbeeld de H. Catharina, uitgevoerd in Jugendstil naar G. Klimt) met op de pagina daarnaast een pagina uitleg over het toneel in de periode 1885-1920. Gewoon geweldig!

Het grote formaat 24,5×33 cm doet bovendien alles zeker tot zijn recht komen.

Walter Van Herreweghe, Aalst en haar souvereine Gûlde, Aalst, 1994, 197 p., ISBN 9054661291.

Delen:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *