De lijn Antwerpen-Gent

Marc Clarysse stelde hier een heel mooi lees- en kijkboek samen. Heel omstandig verhaalt hij  het ontstaan en het wedervaren van de lijn Antwerpen-Gent. De lijn 57, in spoorwegtaal.

Aan de basis lag self-made-man Gustave De Ridder. Hij klom op van ambtenaar tot ‘railroad-tycoon’. Hij richtte de “S.A. Chemin de fer d’Anvers à Gand” op. Het eerste baanvak Sint-Niklaas – Antwerpen-Linkeroever werd ingereden op 6 november 1844. Hij nam initiatief, ontwierp, tekende en bestuurde  ook zelf op die bewuste eerste treinrit de locomotief. De lijn combineerde het eindstation op Linkeroever met een veerdienst naar de eigenlijke stop in station ‘Antwerpen-Waes’.

Het boek ruimt 50 pagina’s in voor de geschiedenis van de hele lijn. Met aandacht voor de modernisering die de redding bleek. De aanleg van een auto-en spoortunnel onder de Schelde (de Kennedytunnel) zorgde voor een hele resem werken aan de lijn. Het spoorverkeer in het Waasland was gered.

Een tweede deel, heel uitgebreid over 175 bladzijden, bespreekt de verschillende stations en stopplaatsen met hun eigen historiek.

Een laatste deel heeft het over het rollend materieel, personeel en de treindienst.

Het boek bevat heel veel fotomateriaal. Een mooi staaltje van gericht collectioneren, die verzameling stofferen en het geheel te boek stellen. Mooi zo! Bij de foto’s wordt steeds de herkomst weergegeven. Wat we wel missen is een overzicht van wat er al over de lijn werd gepubliceerd. Er zijn immers geen referenties.

Een gedegen bijdrage aan de vervoersgeschiedenis van het Waasland of de spoorweg in Vlaanderen.

Marc Clarysse, De lijn Antwerpen-Gent, Mons, 2020, PFT/TSP-uitgave, 292 p., D/20205569/02.

Delen:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *