Het Moerzeke van Edward Pas

De groeiende aandacht voor het lokale verleden in de jaren ’70 van de vorige eeuw zorgde voor tevens voor meer oog voor de plaatselijke kunstenaars.

Die kunstenaars, het zijn niet zelden mensen met oog voor de eigen leefomgeving. Zij keken en kijken ronde en vertrouwen gezellige en pittoreske hoekjes aan doek en papier toe. Nostalgie spreekt sterk uit keuze voor kleur en compositie.

De voortschrijdende modernisering van Vlaanderen, met gesloten bebouwing en ruilverkavelingen, maakte komaf met kronkelende beekjes, karrenspoor en scheefgezakt-met-strodak-getooide schuur. Alleen de oude ansichtkaarten, zoals Sonnevelt zong, herinnerden er nog aan. En het werk van deze dorpskunstenaars.

Die term in zeker niet minachtend bedoeld. Edward Pas was schoolmeester te Moerzeke, katholiek en romantisch Vlaamsgezind. Hij zou voor dat laatste in 1944 contant betalen met een aantal maanden opsluiting. We halen de namen Tony Van Os en Ernest Claes aan die hetzelfde meemaakten.

In dit boek wordt een kleine biografie gegeven van Edward Pas, door Anton Van Wilderode. Een paar foto’s maken het aangenaam lezen.

 In het tweede deel van het boeken geven enkele mensen hun persoonlijke indruk van de kunstenaar.

Het geheel is ruim doorweven met reproducties van zijn werk, waarvan een deel in kleur. Het maakt dit werk een waardevol kijkboek. Dat het gros van deze werken als onderwerp Moerzeke of de Schelde heeft, zal niet verbazen. Maar ook stillevens komen ruimschoots aan bod.

Hierin ligt misschien wel een taak voor heemkringen en plaatselijke afdelingen van cultuurverenigingen: het blijven in herinnering brengen van werk van lokale kunstenaars. Want uiteindelijk zijn er in verhouding héél weinig van dit type boeken uitgegeven. ’t Moleken VZW Moerzeke nam 35 jaar geleden deze handschoen op.

Het Moerzeke van Edward Pas, 1985, uitgeverij De Nederlanden en ’t Moleken VZW, 112 p, ISBN 9065830553.

Delen:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *